fredag, mars 06, 2015

Grattis Lotta!

Sveriges Radios Romanpris 2015 tilldelas Lotta Lundberg för Timme noll, en bok som just nu ligger på sängbordet. Eller snarare i iPaden ... En fin motivering: För att hon med obetvinglig briljans i språk och form skildrat sökandet efter inre kall, yttre spelregler och gränslös kärlek. Jag läser vidare och hoppas att jag håller med lyssnarjuryn.

Lotta Lundberg är den tjugoandra pristagaren av Romanpriset, med en prissumma på 50 000 kronor.

De två andra finalisterna var:

Kafkapaviljongen - Tony Samuelsson
Kalmars jägarinnor - Tove Folkesson

Samtliga nominerade:

Den andra kvinnan - Therese Bohman (min recension)
Psykodrama - Magnus Dahlström (min recension)
Kalmars jägarinnor - Tove Folkesson (min recension)
Timme noll - Lotta Lundberg
Kafkapaviljongen - Tony Samuelsson
Twist - Klas Östergren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...