torsdag, oktober 16, 2014

Månadens tyska: Wie man Deutscher wird

Förra gången jag skrev om den här boken, nästan på dagen ett år sedan, konstaterade jag att jag nog redan är ganska tysk. Lite samma känsla får jag nu också, när jag till sist läser Adam Fletchers Wie man Deutscher wird in 50 enfachen Schritten, baserad på den Berlinbaserade engelsmannens blogg. Inte bara det här med att vädra (världens naturligaste grej ju) och Schlageritis, jag får också helt ny information om vilket nyårsprogram tyskarna bänkar sig till varje år, precis som många av oss svenskar gör. Eller gjorde. När vi hade en teve.

Jag fnissar lite när jag läser om tyskarnas byråkrati, för jag har under hösten kunnat följa #boblmaf:s egen Berlinkorre och biblioholist Siv, hon hade förstås fingrat på boken tidigare, men nu kunde jag också tipsa om gratis e-lån via Goethe Institut. Wäre Papierkram eine olympische Disziplin, ich bin überzeugt, den Deutschen wäre die Goldmedaille nicht zu nehmen. Sie würden ins Stadion einlaufen, in den Hand einen kleinen hölzernen Stempelbaum, hinter sich einen Handwagen, der meterhoch beladen wäre mit verschiedensten Büroklammern, hoch spezialisierten Briefvorlagen und offiziellen Dokumenten voller herrlicher deutscher Zusammensetzungen wie die Rechtsschutzverischerungsgesellschaft. Ja, ja, surt sa räven, England ...

Rolig idé men boken känns ändå lite tunn med sina 75 e-boksidor. Jag hade nog hoppats på fler roligheter, eller också är det bara för att jag känner mig så träffad, hrm ...

2 kommentarer:

  1. Å, det låter ju jätteintressant! Och roligt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns en hel del roligheter i den! T ex vet jag nu varför tyskarna alltid ser ut som bergsbestigare när de åker på semester ;)

      Radera


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...