fredag, augusti 15, 2014

Det är aldrig för tidigt att börja prata om Nobelpriset

Det börjar bli dags att hålla ett öga på de aktuella oddsen, där Haruki Murakami som vanligt toppar listan. Nej, han kommer inte få Nobelpriset i litteratur i år heller.

Bei Dao är en klättrare f n på femte plats, en pseudonym ("Norra ön") för den kinesiske poeten Zhao Zhenkai. Tror inte på honom heller, trots att han är översatt av Göran Malmqvist ...

Återkommer med mitt eget tips så småningom och hoppas förstås att jag ska pricka rätt i år också! Kanske kommer jag gissa på Assia Djebar, just nu på andra plats på oddslistan. Hennes Kärleken, kriget kommer i alla fall bli min första bok i höstens Tre på tre.

Är: pseudonym för Fatima-Zohra Imalayens, algerisk-fransk författare, översättare och filmskapare.
Född: 1936 i Cherchell, Algeriet
Skriver: om bl a muslimska kvinnors levnadsvillkor och rätt till utbildning. Tar till skillnad från många andra feminister inte avstånd från religioner för att de är patriarkala.
Böcker: förutom tidigare nämnda Kärleken, kriget finns på svenska t ex Ingenstans i min fars hus och Sultanbrudens skugga.
Läs mer: Världslitteratur.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för din kommentar, välkommen tillbaka för ditt svar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...